Typecontract
Overeenkomst huwelijksbemiddeling
De klant heeft gedurende zeven werkdagen te rekenen van de dag volgend op die van de ondertekening van de overeenkomst, het recht om deze op te zeggen, kosteloos en zonder schadevergoeding, mits hij het huwelijksbureau daarvan bij ter post aangetekende brief in kennis stelt. Van de klant mag generlei voorschot noch betaling worden geëist of aanvaard vóór het verstrijken van de bedenktijd. |
Tussen
(naam, voornaam, geboorteplaats en datum, woonplaats),
hierna de klant genoemd,
en,
(naam en voornaam of maatschappelijke benaming en eventueel commerciële benaming van het huwelijksbureau, woonplaats of maatschappelijke zetel van het huwelijksbureau,
ondernemingsnummer en desgevallend het vestigingsnummer)
vertegenwoordigd door
(naam, voornaam, functie),
hierna het bureau genoemd,
wordt het volgende overeengekomen :
HOOFDSTUK I: Algemeen verplichte bepalingen
Artikel 1. Voorwerp van de overeenkomst
Het bureau verbindt er zich toe tegen vergoeding ontmoetingen te regelen voor de klant, met het oog op een huwelijk of een vaste relatie, volgens de voorwaarden bepaald in dit contract.
Juiste beschrijving van de diensten die worden aangeboden door het bureau :
Artikel 2. Facultatieve dienstverlening
Het bureau kan bijkomend aan de klant de in artikel 4, 2° opgenomen facultatieve diensten verlenen.
Dit kan enkel gebeuren op uitdrukkelijke vraag van de klant.
Onder werkdagen wordt verstaan alle kalenderdagen met uitsluiting van de zondagen en de wettelijke feestdagen. Wat betreft het in acht nemen van de termijn, is het voldoende dat de kennisgeving verstuurd wordt vóór het verstrijken van deze termijn.
Artikel 3. Duur van de overeenkomst
De overeenkomst wordt aangegaan voor een termijn van drie/zes/negen/twaalf (schrappen wat niet van toepassing is) maanden.
Deze termijn gaat in op
(datum invullen, ten vroegste de achtste werkdag te rekenen van de dag volgend op die van de ondertekening van de overeenkomst.
Als deze achtste werkdag een zaterdag is, begint de termijn pas te lopen vanaf de eerstvolgende werkdag.)
De overeenkomst neemt automatisch een einde na het verstrijken van deze termijn en wordt niet stilzwijgend verlengd.
Artikel 4. Prijs
1° De overeengekomen totale vergoeding, voor de dienstverlening zoals bepaald in artikel 1, bedraagt
, inclusief B.T.W. en alle verplicht te betalen kosten.
De betaling van deze som wordt gespreid over de hele duur van de overeenkomst en gebeurt in gelijke schijven, meer bepaald als volgt :
- voor een overeenkomst gesloten voor een termijn van drie maanden : in maandelijkse schijven van
- voor een overeenkomst gesloten voor een termijn van zes maanden : in maandelijkse/tweemaandelijkse (schrappen wat niet van toepassing is) schijven van
- voor een overeenkomst gesloten voor een termijn van negen of twaalf maanden : in maandelijkse/driemaandelijkse (schrappen wat niet van toepassing is) schijven van
De eerste betaling is verschuldigd tegen
(datum invullen, ten vroegste de achtste werkdag die volgt op het sluiten van de overeenkomst). De volgende betalingen zijn verschuldigd tegen
(data invullen).
2° De klant kan de hieronder opgenomen bijkomende dienstverlening aanvragen tegen de volgende tarieven (inclusief B.T.W.) :
-
..
..
-
..
..
-
..
..
Artikel 5. Informatie aan de klant
Het bureau informeert de klant over:
- het aantal lopende overeenkomsten van huwelijksbemiddeling met een opsplitsing van de klanten naar leeftijd, geslacht, verblijfplaats, aard van het beroep en gezinstoestand;
- de werkwijze van relatiebemiddeling.
Deze informatie wordt als bijlage aan dit contract toegevoegd.
Artikel 6. Het profiel van de klant
Het profiel van de klant wordt in nauw overleg tussen klant en bureau opgesteld en ziet er minimaal uit als volgt :
- geslacht :
- leeftijd :
- gezinstoestand :
- aard van het beroep :
- verblijfplaats :
Op vraag van de klant wordt dit profiel aangevuld met de volgende gegevens :
Artikel 7. Het profiel van de door de klant gezochte persoon
Het profiel van de door de klant gezochte persoon ziet er als volgt uit :
- geslacht :
- leeftijd :
- gezinstoestand :
- aard van het beroep :
- verblijfplaats :
Op vraag van de klant wordt dit profiel aangevuld met de volgende gegevens :
De profielbeschrijving kan steeds in onderling overleg en schriftelijk gewijzigd worden. Deze wijziging kan gevolgen hebben voor het bepaalde onder artikel 8 met betrekking tot het aantal ontmoetingen.
Artikel 8. Aantal ontmoetingen
Het bureau verbindt zich ertoe minstens
individuele ontmoetingen in een periode van
....maanden te regelen (dit aantal vormt een middelenverbintenis en geen resultaatsverbintenis).
Het gaat over ontmoetingen met een door het bureau voorgestelde potentiële partner, die ingeschreven is in het klantenbestand, en die tegemoet komt aan het profiel zoals bepaald in artikel 7.
Het aantal en de modaliteiten van de ontmoetingen zijn afhankelijk van het profiel van de klant en van de potentiële partner, en wordt na onderling overleg tussen het bureau en de klant vastgelegd. Dit aantal kan later in onderling overleg worden gewijzigd.
Het bureau is niet verantwoordelijk voor de wijze waarop persoonlijke ontmoetingen effectief verlopen of voor de afloop ervan.
Artikel 9. Verplichtingen van de klant
De klant verplicht zich tot medewerking aan de dienstverlening van het bureau.
De klant verplicht zich tot correct gedrag tegenover het bureau, tegenover andere klanten van het bureau en tegenover voorgestelde personen.
De klant mag de bekomen gegevens m.b.t. een andere klant niet bekendmaken aan een derde of verspreiden.
Artikel 10. Gebruik van de persoonlijke gegevens
De klant geeft hierbij toestemming aan het bureau om zijn persoonsgegevens, zoals bepaald in artikel 6, te gebruiken en aan derden mee te delen ten behoeve van de relatiebemiddeling.
Deze mededeling kan gebeuren op volgende manier(en) (schrappen wat niet van toepassing is) :
- rechtstreeks aan potentiële partners die ingeschreven zijn bij het bureau:2
- schriftelijk
- telefonisch
- via e-mail
- mondeling
- op gecodeerde wijze via advertenties:
- in kranten en bladen
- in tijdschriften
- op internet
-
(eventueel aan te vullen met andere vormen van gebruik van de persoonsgegevens).
Het bureau mag de hierna volgende persoonsgegevens niet meedelen aan derden :
-
-
Artikel 11. Onderbreking van de dienstverlening
Als de dienstverlening met wederzijdse schriftelijke toestemming wordt onderbroken, mag de maximale duur van de overeenkomst, inclusief de periode van onderbreking, het dubbele van de in artikel 3 overeengekomen termijn niet overschrijden. In dit geval wordt de betaling van de schijven overeenkomstig artikel 4 eveneens onderbroken gedurende deze periode.
Artikel 12. Opzegging van de overeenkomst
Elke partij kan de overeenkomst opzeggen :
- bij het verstrijken van de eerste of de tweede maand, wanneer de overeenkomst werd gesloten voor een termijn van drie maanden;
- bij het verstrijken van de tweede of de vierde maand, wanneer de overeenkomst werd gesloten voor een termijn van zes maanden;
- bij het verstrijken van elk trimester, wanneer de overeenkomst werd gesloten voor een termijn van negen of twaalf maanden.
Wanneer het gaat om een eerste overeenkomst tussen de partijen, moet de partij die de overeenkomst in toepassing van het eerste lid opzegt, aan de andere partij een vergoeding van
.% van het saldo van het totale bedrag, dat niet werd betaald ten gevolge van de opzegging, betalen. Deze vergoeding mag niet hoger zijn dan 15 % van het saldo van het totaal overeengekomen bedrag.
Deze opzegging moet minstens 15 dagen op voorhand gebeuren bij een ter post aangetekende brief.
Wat betreft het in acht nemen van de termijn, is het voldoende dat de kennisgeving verstuurd wordt vóór het verstrijken van deze termijn.
Op straffe van nietigheid van deze overeenkomst moet uitdrukkelijk worden aangegeven op welke wijze de persoonsgegevens van de klant mogen meegedeeld worden aan derden.
HOOFDSTUK II: Aanvullende bepalingen
Deze overeenkomst is opgemaakt te
(plaats invullen) op datum van
(datum invullen) in zoveel originele exemplaren als er partijen zijn. Elke partij verklaart hierbij een origineel exemplaar te hebben ontvangen.
Handtekening bureau Handtekening klant
(handtekening voorafgegaan door (handtekening voorafgegaan door
vermelding gelezen en goedgekeurd) vermelding gelezen en goedgekeurd)
Bijlage : Schriftelijke informatie cf. art. 5
Overige wetgevende bepalingen toepasselijk inzake huwelijksbemiddeling
- Koninklijk besluit van 18 november 2005 betreffende het typecontract voor huwelijksbemiddeling
- Wet van 14 december 2005 houdende administratieve vereenvoudiging II.(Belgisch Staatsblad van 28 december 2005) - gecoördineerde tekts
- Wet van 9 maart 1993 ertoe strekkende de exploitatie van huwelijksbureaus te regelen en te controleren. (BS 24.04.1993)