Call to action (oproep tot actie) is een sleutelbegrip in de marketing en management.
Het begrip behelst dat men in een onderneming steeds de reflex moet hebben om tot actie aan te zetten.
Vergaderingen, overleg, contacten met klanten of potentiële klanten (prospects), leads, dienen zo kort mogelijk gehouden en steeds te besluiten met een vraag tot actie. De actie dient afgesteld op de vooropgestelde doelen (optimaliseren van workflow, middelen, management, besparingen, omzetverhoging, leads generen, van leads klanten maken, opdrachten krijgen, verkopen, bestellen van het product, het bellen van een telefoonnummer, het downloaden van een white paper...).
CTA (Call to action) is een reflex die in de onderneming op alle niveaus dient aangeleerd bij onder meer:
- fysieke gesprekken met klanten of leads (gesprekken afronden met een vraag naar beslissing van de klant)
- telefoons (klant service verlenen, concrete vraag laten stellen, parafraseren, van lead klant maken, klant uitnodigen, afspraak vastleggen).
- brieven en mails (geen epistels maar concrete vragen of voorstellen, dan wel bevestigingen, met andere woorden een dispositief op het einde en in het begin van de brief)
- websites (wat is het doel van de website, wat biedt de website aan, welke actie kan de bezoeker ondernemen (vb. bellen/mailen/downloaden, abonnement onderschrijven op mailinglijst, facebook likes...)
Vele verkopers maar ook beoefenaars van vrije beroepen die consultaties houden, hebben het moeilijk om het gesprek in de richting van een actie te sturen. De klant of cliënt vraagt om actie, om een initiatief, hij wil een product of dienst kopen en vraagt, nee smeekt naar een concreet aantrekkelijk voorstel dat aan zijn behoeften voldoet met een prijs die in verhouding staat met de kwaliteit van het product of dienst en voor de klant betaalbaar is. Zo niet gaat de klant of cliënt met de bedenking buiten "ik sta nog evenver als voorheen". Frustraties van de klant of cliënt worden omgezet in positieve antwoorden, concrete actieplannen waarop de klant wordt uitgenodigd te antwoorden met een ja of neen. "Getting to Yes".
Het gesprek afronden en concluderen met een call to action is geen kunst maar een reflex, is tegemoet komen aan de cliënt die met beschouwingen en overwegingen niet gediend is.
Wanneer een prospect op de call to action ingaat, spreekt marketing van een conversie van de status van prospect naar de status van lead. Een Call tot action wordt voor directe verkoop, andere commerciële en niet-commerciële doelen of indirecte commerciële doelen (inschrijven op nieuwsbrief, downloaden van white paper, "meer info" ingezet.
CTA gaat verder dan de verkoop van een gevraagd product of dienst. De klant weet graag wat er nog beter kan, zelfs wat het neusje van de zalm is, hoe hoog de prijs ook is. De klant heeft recht op deze informatie. De klant waardeert extra informatie over andere diensten of producten die hem verder zouden kunnen helpen en waarbij de ondernemer waakzaam blijft tijdens het contact naar verdere noden waarop kan worden ingespeeld.
Zoals bij integrale kwaliteitszorg (IKZ of TQM Total Quality Management) wordt elke relatie op de werkvloer aanzien als een klant-leverancier verhouding, waarbij zowel de kwaliteit, de tijd, als de CTA principes worden aangehouden.
Een Call to action bestaat uit een
Korte krachtige tot actie aan zettende zin.
Reden waarom er actie moet worden ondernomen (Voorverkoop, meer informatie)
Een tijdsaanduiding (nu)
Belofte dat er wat wordt verkregen
Een Call to Action volgt een strategisch patroon:
1. wat zijn de behoeften en wat wil de klant
2. parafraseren en bevestiging vragen van de parafrasering
3. voorstelling van het product of dienst
4. prijs product of dienst
5. concrete vraag tot actie
6. is er nog meer
In schriftelijke communicatie staat de CTA steeds duidelijk zichtbaar vermeld.
Bij een website zijn dat:
De homepage
De blogpagina
Onderaan een blogartikel
De bedankpagina of tekstpagina
De meest bezochte pagina’s
CTA is doelgericht communiceren.