De zogenaamde pedagogische tik is een zogenaamde (zeer) lichte aanraking, in werkelijkheid een beetje slaan maar niet de erg maar met voldoende gestrengheid, zodat het kind de straf als slaan percipieert (het is ook slaan), maar er geen kwetsuren zijn.
Een ‘pedagogische tik’, is te begrijpen als een lichte fysieke handeling, beperkt in tijd, gesteld met de intentie het gedrag van het kind te controleren of te corrigeren. Deze definiëring verhindert evenwel niet dat de handeling als een ‘slag’ in de betekenis van artikel 398 Strafwetboek te omschrijven is. Dergelijke slag kan immers met eender welk voorwerp worden toegebracht, ook met de vlakke hand, en moet niet noodzakelijk in een verwonding resulteren. Wanneer het toebrengen van een slag vaststaat, kan het concreet verweten feit niet residuair worden gekwalificeerd als een feitelijkheid in de zin van artikel 563, 3°, Strafwetboek.
Het staat bovendien buiten iedere twijfel vast dat een pedagogische tik opzettelijk wordt toebracht, meer bepaald met het specifieke doel gedrag te willen corrigeren of te controleren. Deze fysieke handeling opzichtens een kind is derhalve bewust en gewild en maakt dat de betrokken dader schuldig is aan het misdrijf bepaald in artikel 398 SW.
Men kan niet een beetje verkrachten, men kan niet een beetje slaan. De pedagogische tik is een laf excuus dat niet opgaat, het is een lijfstraf (toegegeven er zijn zwaardere lijfstraffen) en kinderen zijn tegen lijfstraffen beschermd. Bovendien ziet het kind slagen aankomen (ook al zouden deze als pedagogische tik bedoeld zijn, hierdoor wegspringen met ernstig blijvend letsel tot gevolg, zoals een hond die plots over straat loopt een dodelijk ongeval kan veroorzaken.
Een lijfstraf is een vorm van doelbewuste leedtoediening waarbij een persoon, al dan niet in het openbaar, lichamelijk gepijnigd wordt, met het doel hem te bestraffen en/of zijn gedrag te veranderen. Het slaan van kinderen maakt niet alleen slagen en verwondingen uit maar geldt ook als lijfstraf. Kinderen zijn bijzonder kwetsbaar voor lijfstraffen, die niet alleen verwonding of levenslange verminking uitmaken, maar ook levenslang psychisch letsel teweegbrengen. De pedagogische tik is geen rechtvaardiging meer, noch voor ouders, noch voor onderwijzers en leerkrachten.
Ouders slaan uit onmacht of door een gebrek aan zelfcontrole of omdat ze werkelijk geloven dat ze de slag verantwoord worden. De fysieke gevolgen van slagen kunnen vaak zeer ernstig zijn, maar de psychische gevolgen zijn nog erger en kunnen in de regel een hele leven blijven nazinderen.
Hierna volgt rechtspraak met veroordeling van een vader wegens pedagogische tik tegen zijn zoon waarbij opschorting van de uitspraak werd verleend voor een periode van 1 jaar.