Er is geen enkele aanleiding waarom een ontstoppingsdienst meer zou moeten rekenen dan een gespecialiseerde aannemer zoals een loodgieter die heel wat meer vakkundige en onderlegdheid geeft en ook heel wat meer opleiding genoten heeft dan de klassieke ontstopper wiens dienst er zich toe beperkt via een hogedrukspuit een prop weg te schieten of op te zuigen met een zuigsysteem.
Tegen alle wettelijke bepalingen in eisen zij bovendien onmiddellijke betaling alvorens een factuur toe te zenden teneinde aldus betwistingen van hun facturen te vermijden. Nochtans mag je geen enkele aannemer een betalingseisen alvorens een factuur voor te leggen zodat de consument de conformiteit van de factuur kan nagaan. Bijvoorbeeld de verplichting om na te gaan of er geen inhoudingsplicht is voor fiscale of sociale schulden, bijvoorbeeld nagaan of de betrokken aannemer wel degelijk beschikt over een regelmatig ondernemingsnummer met een inschrijving voor de betrokken activiteit.
Al evenmin is er een reden om ontstoppingsdiensten toe te laten forfaitaire bedragen in rekening te brengen, zoals bijvoorbeeld een forfaitaire prijs voor een prestatie die amper een kwartier nam een halfuur heeft geduurd.
Nog erger wordt het wanneer de tussenkomst van de ontstopper afhankelijk wordt gesteld van een voorafgaande betaling om een voorafgaande instemming met een betaling van een veel te hoog bedrag. Wie met de enkels in het water zit zou elk bedrag betalen of elke overeenkomst aangaan om uit deze miserie te geraken en het misbruik van deze miserie om lonen te vragen die tot viermaal hoger liggen dan een gewone vakman en allerlei extra's te vragen, zelfs voor het gebruik van hun eigen materiaal is onaanvaardbaar.
Erger wordt het dat herhaaldelijk moet vastgesteld worden dat deze ontstopper dan gebruikmaken van pressiemiddelen, afdreiging woonstschending om aldus toch nog betaling te bekomen.
In een vrije markt worden prijzen vrij bepaald door vraag en aanbod. In ons Belgisch recht is het verkeerd te veronderstellen dat dit vrije marktprincipe algemeen is. De markt wordt op verschillende gebieden gereguleerd.
Zo bestaat er een formeel verbod om abnormale prijzen te hanteren en worden eventuele misbruiken gesanctioneerd.
Het abnormale karakter van de prijs wordt beoordeeld in functie van de toestand van de markt, en van de exploitatiekosten (artikel 1 van de wet van 22 januari 1945 betreffende de economische reglementering en de prijzen).
Nuttige tips:
Een aannemer die een dienst aan huis geleverd, kan geen onmiddellijke betaling eisen. U bent immers verplicht om eerst na te gaan in hoeverre deze aannemer geen fiscale of sociale schulden heeft en beschikt over een regelmatig ondernemingsnummer. Hiertoe zal u dus eerst een factuur dienen te ontvangen. Aan de hand van de gegevens van deze factuur kan u niet alleen nagaan of u een inhoudingsplicht geeft op deze facturen wegens fiscale of sociale schulden, maar kan u bovendien oordelen of de gehanteerde prijs al dan niet abnormaal is.
Voel u hierbij niet gebonden door mondelinge of schriftelijke afspraken. Overeenkomsten die werden afgesloten tegen overdreven prijzen zijn zeer zeker aanvechtbaar omdat zij veronderstellen dat de consument in zijn vrijheid werd beperkt, door de noodsituatie (bijvoorbeeld voor ontstoppers en depannagediensten, of door de psychologische druk die uitgeoefend werd op de consument bij een verkoop aan de deur. Vindt u de prijs overdreven betaal dan niet contant maar betwist onmiddellijk aangetekenbd de factuur.
Wanneer je na de levering van de dienst als een product gevraagd wordt om iets te ondertekenen, weet dan dat u onder geen enkele voorwaarde kan verplicht worden om wat dan ook te ondertekenen en onderteken niets waarmee u niet akkoord bent.
Laat u vooral niet intimideren. Heel wat van dergelijke verkopers en aannemers kunnen plots bijzonder agressief uitpakken zowel verbaal als fysisch of zich schuldig maken aan huisvredebreuk door te weigeren uw woning te verlaten. Weet dat ze hiervoor gestraft kunnen worden en dat de schadevergoeding die u dan kan bekomen wellicht een groter is dan hetgeen zij van u te vorderen hebben. Bel zelf onmiddellijk de politie op wanneer iemand in uw woning aanwezig is die weigert uw woning te verlaten op uw bevel en leg klacht neer wegens woonst schending. Leg hierna een verklaring van benadeelde af bij het parket en overweeg zelfs om een klacht neer te leggen met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter. Maak uw ervaringen kenbaar via het internet zodat derden niet op dezelfde wijze kunnen worden benadeeld door malafide aannemers.
Onderhoudt verder uw leidingen goed, doet beroep op uw loodgieter om uw leidingen tijdig na te zien en zorg dat u een minimum aan materiaal heeft waarmee u zelf een aantal kleine opstoppingen kan oplossen. Een elektrische pomp is vandaag geen luxe meer. Een goede tuinslang kan wonderen doen. Een ontstoppingsspiraal kost enkele euro's en indien u een hoge drukreiniger heeft kijk dan eens welke hulpstukken u kunnen helpen.
Vraag aan uw vaste loodgieter wat zijn tussenkomstprijs is en waar en hoe u hem in geval van nood kan contacteren. Informeer u welke buren u kunnen helpen en onderhoud preventief uw leidingen.
Zelden gaan dergelijke personen over tot dagvaarding. Zij weten immers maar al te goed dat hun facturen door de vrederechter vaak kunnen aanleiding geven tot vermindering en waarbij ze dan nog eens zelfs kunnen veroordeeld worden tot de gerechtskosten en tot een schadevergoeding wegens de verontrusting die ze in uw woning gepleegd hebben. Leg klacht neer bij de federale overheidsdienst economie en wanneer u toch gedagvaard wordt voorzien dan in een goede verdediging.
Een factuur van een ontstopper kan derhalve niet hoger zijn dan een factuur van een loodgieter en kan derhalve niet hoger zijn dan maximaal € 40 per uur, meer een verplaatsingskost à 0,33 € per km, waarbij werkelijke uren worden aangerekend en een halfuur dus niet voor een heel uur kan worden aangerekend en het gebruik van een hogedrukspuit geen aanleiding mag geven tot bijkomende facturatie.
(U betaalt toch ook uw garagist niet voor het gebruik van zijn brug of een aannemer voor zijn drilboor? Dat de nachtdienst hoger wordt in rekening gebracht kan worden aangenomen. Maar de dienstverlening van de ontstopper die een lagere kwalificatie heeft dan een loodgieter vergt immers een 24 uur op 24 beschikbaarheid. Toch kan een prijsverhoging met 50 % voor een nachtdienst of een weekenddienst worden aangenomen. Al hetgeen meer worden in rekening gebracht dient aanzien te worden als een misbruik van economische machtspositie.
Wat is een eerlijke prijs voor een ontstopping?
Vooreerst zijn der de kosten van verplaatsing naar de klant. Deze dienen heen en terug gerekend te worden waarbij een normaal tarief niet hoger mag liggen dan 40 cent per kilometer.
Vervolgens zijn er de werkuren die dienen gepresteerd te worden. In 2011 willen we een uurloon aannemen van 40 euro per uur exclusief BTW met een verhoging van dit uurloon met 50% voor nacht en weekendwerk, ten ware de ontstoppingsdienst zich voorstelt in publiciteit als een dienst die 24 uur op 24 uur werkt 7d/7d zonder vermelding van de meerprijs. Bovendien dient de ontstoppingsdienst te voldoen aan alle economische wetgeving en haar prijzen te afficheren. Voor het gebruik van materialen en toestellen, anders dan verbruiksmaterialen dient er geen kost in rekening gebracht te worden, gezien ook andere aannemers dit ook niet doen.
Of gaan ontstoppers die zich soms kenbaar maken onder commerciële benamingen als "Rioolrat" beweren dat hun lonen hoger kunnen liggen dan deze van een hartchirurg?
Het vooropgestelde loon stemt overeen met het loon van een installateur of een garagist, waarbij heel wat werklieden een hogere technische opleiding hebben en waarbij een ontstopper geen enkele professionele schoolse beroepsopleiding heeft.
Alvorens u beroep doet op bepaalde aannemer van bepaalde dienstverleners is het er gewezen naleven nadenkt of u niet beschikt over een polis die dezelfde dienstverleningen verschaft. Zo verschaffen tal van goede brandverzekeringen heel wat dienstverleningen inzake acute tussenkomsten bij waterschade of verstopping waarbij de kostprijs van deze tussenkomst begrepen is in de prijs van de polis.
Zelfde misbruiken worden vastgesteld bij alle mogelijke sneldiensten die 24/24 7d/7d tussenkomsten beloven in urgente situaties en misbruik maken van de consument.