Samenvatting
Bespreking van dit werk door de uitgever
Dit boek behandelt de belangrijkste juridische en fiscale aandachtspunten die zich stellen bij elektronische handel. Onderwerpen zoals domeinnamen, elektronische overeenkomsten, de verwerking van persoonsgegevens en de aansprakelijkheid van dienstverleners, BTW-aspecten en toepasselijk recht komen hierbij uitgebreid aan bod.
Naast de "klassieke" elektronische handelszaken, waarbij het uitstalraam door een virtueel raam is vervangen, wordt tevens aandacht besteed aan juridische vragen rond nieuwe vormen van elektronische handel waarbij vooral gebruikt gemaakt wordt van mobiele en web 2.0 toepassingen, zoals cloud computing, sociale netwerken, mash ups en apps.
Na een korte inleiding omtrent het toepasselijk regelgevend kader en enkele juridische beschouwingen bij web 2.0, behandelt het boek de eerste stappen bij het opzetten van een online handel, zoals de registratie van een domeinnaam, het deponeren van een merk en het afsluiten van de noodzakelijke contracten met dienstverleners voor bijvoorbeeld hosting en ontwikkeling van de website. Ook wordt er meer in detail ingegaan op een specifiek ICT-contract, namelijk het cloud computing-contract.
Vervolgens behandelt het boek de exploitatiefase van een online toepassing, zoals de verwerking van persoonsgegevens, de typische contracten die worden afgesloten met gebruikers en de mogelijkheid van elektronische facturatie.
In een volgend hoofdstuk wordt er aandacht besteed aan de mogelijkheden en juridische aandachtspunten bij het voeren van online reclame. Interactieve reclame en profielgebaseerde advertenties laten de on-line handelaar immers toe om de consument beter te leren kennen en gericht te benaderen. Deze activiteiten dienen echter te gebeuren in overeenstemming met de geldende regels.
Er wordt tevens ingegaan op de fiscale aandachtspunten rond elektronische handel. Zowel directe als indirecte belastingvragen komen aan bod. In een laatste deel wordt er tenslotte stilgestaan bij de problematiek van mogelijke geschillen en aansprakelijkheidsclaims, waarbij aandacht wordt besteed aan toepasselijk recht en de trend van online geschillenbeslechting.
De auteurs van dit boek zijn allen praktijkjuristen die dagelijks geconfronteerd worden met de complexiteit en de voortdurende evolutie van de wetgeving inzake elektronische handel. Het is vanuit deze praktische ervaring dat dit boek is opgevat: een handboek voor de advocaat of de bedrijfsjurist aangevuld met praktische voorbeelden en modellen voor onmiddellijk gebruik.
Preview
Bespreking van dit werk door de uitgever Dit boek behandelt de belangrijkste juridische en fiscale aandachtspunten die zich stellen bij elektronische handel. Onderwerpen zoals domeinnamen, elektronische overeenkomsten, de verwerking van persoonsgegevens en de aansprakelijkheid van dienstverleners, BTW-aspecten en toepasselijk recht komen hierbij uitgebreid aan bod. Naast de "klassieke" elektronische handelszaken, waarbij het uitstalraam door een virtueel raam is vervangen, wordt tevens aandacht besteed aan juridische vragen rond nieuwe vormen van elektronische handel waarbij vooral gebruikt gemaakt wordt van mobiele en web 2.0 toepassingen, zoals cloud computing, sociale netwerken, mash ups en apps. Na een korte inleiding omtrent het toepasselijk regelgevend kader en enkele juridische beschouwingen bij web 2.0, behandelt het boek de eerste stappen bij het opzetten van een online handel, zoals de registratie van een domeinnaam, het deponeren van een merk en het afsluiten van de noodzakelijke contracten met dienstverleners voor bijvoorbeeld hosting en ontwikkeling van de website. Ook wordt er meer in detail ingegaan op een specifiek ICT-contract, namelijk het cloud computing-contract. Vervolgens behandelt het boek de exploitatiefase van een online toepassing, zoals de verwerking ...