De voorrang van rechts behelst dat elke bestuurder (zowel van een auto of motorfietsen of tweewielige bromfietsen of fietsen), voorrang moet verlenen aan een bestuurder die van rechts komt aangereden, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Deze voorrang geldt:
Op kruispunten waar: geen bevoegd persoon is, en waar geen verkeerslichten staan, en ook geen borden die de voorrang regelen,
Het heeft hierbij geen belang of de bestuurder die van rechts komt: rechtdoor wil rijden, of naar links, of rechts wil afslaan.
Ook als de bestuurder die van rechts komt vertraagt, of volledig stopt, behoudt die zijn voorrang en mag die als eerste het kruispunt oprijden.
Op kruispunten waar de voorrang van rechts geldt, is links inhalen verboden van een gespan (vb paard en kar), van een tweewielig motorvoertuig (vb bromfiets) of van een voertuig met meer dan twee wielen (vb driewielige fiets). Ook als van rechts geen bestuurder komt aangereden.
Als de bestuurder die van rechts komt vertraagt, of volledig stopt, behoudt die dus zijn voorrang. Maar als de bestuurder die van rechts komt de voorrang niet kan nemen, omdat een reeks auto's de rijbaan dwarsen, dan moet de bestuurder die voorrang moet geven niet nutteloos blijven wachten, maar mag hij het kruispunt oprijden.
Bij een vermindering van de rijstroken langs rechts krijgt de meest rechts rijdende bestuurder (de blauwe auto), die ingevolge de aangebrachte signalisatie (bord en pijlen) verplicht is zich met zijn voertuig van de wegvallende rechterrijstrook in de voor hem links gelegen rijstrook te bewegen, voorrang van rechts. In die omstandigheden maakt het uitwijken naar links van deze bestuurder, die in die rijbeweging steeds zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijft, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit. Dit is niet volgens de wegcode, maar er is verschillende rechtspraak waarin dit beslist werd.
Bij een vermindering van de rijstroken langs links moet de bestuurder die op de linkse rijstrook rijdt (de blauwe auto) voorrang verlenen aan het rechtdoorgaand verkeer (bruine auto), omdat het veranderen van rijstrook een manoeuvre is waarbij je voorrang moet verlenen.
De voorrang van rechts geldt niet wanneer er een doorlopend fietspad is. In dat geval mogen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die op dat fietspad mogen rijden, eerst het kruispunt oprijden, gevolgd door de bestuurders die van rechts komen en tot slot de bestuurder die voorrang van rechts heeft verleend.
Een tweede uitzondering is wanneer er een doorlopend trottoir of een oversteekplaats voor voetgangers is. Ook in dat geval moet de bestuurder die van rechts komt, de voetgangers voor laten gaan, voor hijzelf en de bestuurder die voorrang heeft gegeven, het kruispunt mogen oprijden.
Wanneer een bestuurder uit een verboden rijrichting komt gereden, geldt de voorrang van rechts ook niet.
Spoorvoertuigen moet geen voorrang van rechts verlenen en mogen dus eerst het kruispunt mogen oprijden, waarna de gewone voorrang van rechtsregel verder wordt toegepast.
De voorrang van rechts regel geldt niet op kruispunten met een gewone rijbaan en een AARDEWEG of PAD.
En ook wanneer de laatste meters van een aardeweg verhard zijn, geldt de voorrang van rechts niet.
De bestuurder die de privé-uitrit verlaat, moet stoppen en voorrang geven aan weggebruikers (ook aan de voetgangers) op de openbare weg.
De bestuurder die een parkeerplaats verlaat, moet voorrang geven aan weggebruikers (ook aan de voetgangers) op de openbare weg.
Bij het oprijden van een ROTONDE geldt geen voorrang van rechts. Bestuurders die zich al op de rotonde bevinden, hebben voorrang.
Bron:
Gratis Rijbewijs Online -
https://www.gratisrijbewijsonline.be/theorie/leerstof-rijbewijs-b/voorrang-van-rechts-op-een-kruispunt
Let welOp 1 september 2026 wordt een nieuwe
Code van de openbare weg van kracht. Die zal het huidige
Verkeersreglement vervangen, dat op 1 mei 1976 in voege trad,
Zie ook publicatie van het Koninklijk besluit van 3 juni 2024 betreffende de Code van de openbare weg in
B.S. 20 september 2024.