De tweede lezing is een procedure gevolgd door de wetgever, waarbij een reeds aangenomen tekst in eerste lezing, na een reflectieperiode nogmaals tegen het licht wordt gehouden op de samenhang en de degelijkheid van de in eerste lezing aangenomen artikelen te controleren
Deze tweede lezing kan zowel in de commissie als in de plenaire vergadering van de Kamer worden gehouden. Een tweede lezing is geen automatische procedure. Zij gebeurt op verzoek van een commissielid (in de commissie), ofwel op verzoek van de voorzitter van het parlement (de kamer), ofwel op verzoek van een derde van de leden van het parlement (de kamer). Het verzoek dient te worden ingewilligd behoudens in de hierna vermelde uitzonderingen:
1. wetsontwerpen betreffende begrotingen, rekeningen, leningen, domeinverrichtingen en het legercontingent, of houdende instemming met een verdrag, en over voorstellen om naturalisatie te verlenen kan er geen tweede lezing gehouden worden. In die gevallen wordt immers geoordeeld dat een tweede lezing minder gerechtvaardigd is, aangezien het teksten betreft die geen algemene rechtsregels omvatten;
2. wetsontwerpen die door de Kamer aan de Senaat zijn overgezonden en door de Senaat zijn is teruggezonden, op verzoek van een derde van de commissieleden.
Indien het verzoek tot tweede lezing tijdig en conform wordt ingediend, vindt de tweede lezing ten vroegste plaats tien dagen nadat het commissieverslag en de door de commissie aangenomen tekst werden rondgedeeld.
Voor een dringend wetsontwerp of wetsvoorstel wordt die termijn ingekort tot vijf dagen. Bij de tweede lezing kunnen amendementen worden ingediend op de in eerste lezing aangenomen tekst en kunnen, onder meer op grond van een wetgevingstechnische nota opgesteld door de diensten van de Kamer, wetgevingstechnische verbeteringen worden voorgesteld.
Deze amendementen en verbeteringen kunnen in commissie geen aanleiding geven tot een derde lezing. Als de plenaire vergadering tot een tweede lezing overgaat, wordt de tekst van het wetsontwerp of -voorstel opnieuw verzonden naar de bevoegde commissie, die de tekst opnieuw bespreekt, net zoals wanneer ze zelf een tweede lezing houdt.
De commissie kan in dat geval de bespreking evenwel meteen aanvatten. Indien de Kamer tijdens de tweede lezing amendementen aanneemt op de tekst die ze in eerste lezing heeft aangenomen of eventueel op de door de commissie geamendeerde tekst, kan zij beslissen dat hierover een derde lezing plaatsheeft en dat de stemming over het geheel van het wetsontwerp of -voorstel tot een latere vergadering wordt verdaagd.
Waarbij de Senaat werd het omgevormd van een reflectiekamer naar een deelstatenkamer. De Kamer is sinds de inwerkingtreding van de zesde staatshervorming exclusief bevoegd voor de meeste federale wetgeving en staat in voor de residuaire wetgevende bevoegdheden. Ter compensatie van de uitbreiding van de monocamerale procedure, kan de Kamer nu zelf een reflectie- en controlefunctie uitoefenen door middel van een tweede lezing van voorgestelde wetgeving.
Het eenkamerstelsel, houdt immers het risico in dat wetsvoorstellen een ontwerp een al te overhaast zouden worden aangenomen. Bij de afschaffing van het tweekamerstelsel werd aldus middels
artikel 76 van de grondwet aangepast in actuele volgende zin::
Art. 76.Een wetsontwerp kan door een Kamer eerst worden aangenomen nadat daarover artikelsgewijs is gestemd.
De Kamers hebben het recht de artikelen en de voorgestelde amendementen te wijzigen en te splitsen.
[1 Het reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers voorziet in een procedure van een tweede lezing.]1
[1 Overgangsbepaling
Het derde lid treedt in werking op de dag van de verkiezingen met het oog op de algehele vernieuwing van de Gemeenschaps- en Gewestparlementen in 2014.]1
----------
(1)
Na de tweede lezing is zelfs een derde lezing mogelijk ingevolge het reglement van de kamer. De derde lezing is evenwel slechts mogelijk voor de plenaire vergadering en niet voor de commissie.
De tweede lezing bestaat als techniek ook in het Vlaams parlement waarbij hiertoe kan verwezen worden naar deze
link van het Vlaams parlement