Brieven die nog in een envelop worden verzonden kan u ook middels e-mail laten verzenden.
Een verzending via e-mail is tot op de dag van vandaag niet gelijk te stellen met een aantgekende brief. In een aantal gevallen wordt een e-mail wel als "kennisgeving" erkend (zie verder).
Precies op basis van deze wettelijke bepalingen zijn er inmiddels diensten die een op het eerste zicht zo goed als sluitend bewijs kunnen verschaffen. Verwacht wordt dat de wetgeving verder zal verfijnd worden waardoor uitdrukkelijk zal bepaald worden dat aangetekende elektronische verzendigen via e-mail mogelijk worden.
De huidige wetgeving voorziet inmiddels
artikel 2281 B.W.
Art. 2281.<W 2000-10-20/40, art. 3, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2001> Wanneer een kennisgeving schriftelijk dient te gebeuren om door de kennisgever te kunnen worden aangevoerd, wordt ook een kennisgeving per telegram, telex, telefax, elektronische post of enig ander telecommunicatiemiddel dat resulteert in een schriftelijk stuk aan de zijde van de geadresseerde, als een schriftelijke kennisgeving beschouwd. Hetzelfde geldt wanneer de kennisgeving slechts daarom niet in een schriftelijk stuk resulteert aan de zijde van de geadresseerde omdat deze een andere wijze van ontvangst hanteert.
De kennisgeving gaat in bij ontvangst ervan in de vormen genoemd in het eerste lid.
Ontbreekt een handtekening in de zin van artikel [1 8.1,2°, van het Burgerlijk Wetboek]1, dan kan de geadresseerde de kennisgever zonder onnodig uitstel verzoeken om een origineel ondertekend exemplaar na te zenden. Doet hij dit niet zonder onnodig uitstel, of gaat de kennisgever zonder onnodig uitstel op dit verzoek in, dan kan de geadresseerde het ontbreken van een handtekening niet aanvoeren.
----------
(1)<W 2019-04-13/28, art. 11, 018; Inwerkingtreding : 01-11-2020>
Art. 8.1. NBW stelt dat wordt verstaan onder:
1° geschrift: een geheel van alfabetische tekens of van enige andere verstaanbare tekens aangebracht op een drager die de mogelijkheid biedt toegang ertoe te hebben gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie kan dienen en waarbij de integriteit ervan wordt beschermd, welke ook de drager en de transmissiemogelijkheden zijn;
2° handtekening: een teken of een opeenvolging van tekens, aangebracht met de hand, elektronisch of via ieder ander procedé, waarmee een persoon zich identificeert en waaruit zijn wilsuiting blijkt;
3° elektronische handtekening: een handtekening conform artikel 3,10° tot 3,12° van de Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG;
Artikel 1322 BW tweede lid stelt dat aan de vereiste van een handtekening voldoet, het geheel van elektronische gegevens, dat aan een bepaalde persoon kan worden toegerekend en het behoud van de integriteit van de inhoud aantoont.
Een elektronische aangetekende zending is een aangetekende zending die via internet wordt verstuurd. Een elektronische aangetekende zending bestaat in het waarborgen op forfaitaire basis tegen de risico's van verlies, diefstal of beschadiging van de gegevens. De afzender ontvangt een bewijs van zending en/of van ontvangst. Een dergelijke dienst wordt verleend door een certificatiedienstverlener.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen:
de “zuiver” elektronische aangetekende zending: in dat geval wordt de dienst volledig via het internet aangeboden. Zowel het versturen als het ontvangen gebeurt in elektronisch formaat.
de “hybride” elektronische aangetekende zending: het versturen van de aangetekende zending gebeurt via internet maar de distributie gebeurt aan de hand van een afgedrukte klassieke brief. Voor de distributie van dergelijke afgedrukte aangetekende zendingen dient een vergunning aangevraagd worden bij het BIPT.