Met een domiciliëring kunnen schuldeisers eenmalige of herhaalde facturen voor abonnementen, telefoon-, gas- en elektriciteitskosten, enz. onmiddellijk innen. Met de voorafgaande toestemming van de schuldenaars worden de uitgaven/facturen dan automatisch betaald zonder dat de klant-schuldenaar zelf de betalingen hoeft uit te voeren.
Werkwijze:Eerste stap - het mandaat:- De leverancier bezorgt de klant een papieren of elektronisch mandaat.
- Indien de klant beslist om via een Europese domiciliëring te betalen, vult hij het mandaatformulier in, ondertekent het en stuurt het terug naar de leverancier.
Hierdoor geeft hij deze laatste de toestemming om zijn rekening eenmaal (eenmalige debitering) of verscheidene malen (terugkerende domiciliëring) te debiteren.
- In geval van een domiciliëring B2B (enkel voor professionelen) moet de schuldenaar het mandaat bevestigen bij zijn bank.
- De schuldeiser bewaart het mandaat volgens de nationale wettelijke termijnen die van toepassing zijn in het land van de schuldenaar.
- Wanneer een schuldenaar zijn mandaat wenst te beëindigen, dan moet hij dit meedelen aan de schuldeiser.
Tweede stap - de aankondiging (pre-notification) De schuldeiser stuurt een aankondiging met vermelding van het bedrag en de datum van invordering naar de klant.
Derde stap - Verzending schuldeiser aan eigen bankDe schuldeiser verzendt bestanden naar zijn bank De schuldeiser maakt een bestand met inningen, inclusief de mandaatinformatie, op volgens het SEPAformaat (zie Implementation Guidelines op
https://www.febelfin.be/nl/betaalverkeer/richtlijnen-enprotocollen-bankstandaarden) en stuurt dit naar zijn bank.
De bank van de schuldeiser verwerkt de bestanden en bezorgt ze aan de betrokken schuldenaarsbanken via een verrekenings- en vereffeningssysteem (‘clearing en settlement’).
Vierde stap betaling door de bank van de schuldenaarDe bank van de schuldenaar controleert bij ontvangst van de invordering een aantal gegevens en debiteert de rekening van haar cliënt. De bank van de schuldenaar kan een invordering weigeren vóór of na de datum van de verrekening op eigen initiatief of op verzoek van haar cliënt
Waarborgen van de schuldenaar In het Core schema (B2C en biet B2B) De schuldenaar kan de onvoorwaardelijke terugbetaling vragen van een reeds uitgevoerde invordering binnen een termijn van acht weken vanaf de inning. Als het mandaat voor Europese domiciliëring ongeldig is of niet bestaat, kan de schuldenaar tot dertien maanden na de inning de terugbetaling van de invordering vragen. Voor betwistingen omtrent transacties op een B2B mandaat, moet de schuldenaar rechtstreeks contact nemen met de schuldeiser.
Zie ook de
informatiebrochure Febelfin, De Europese domiciliëring - Beschrijving Werking van de Europese domiciliëring
Zie ook info op de site sepabelgium.be