Wie met schade geconfronteerd wordt kan aanspraak maken op een schadevergoeding en heeft recht op integrale, dus volledige schadevergoeding.
Recht hebben op schadevergoeding wordt geregeld door de wet, een contract, een verzekering,
Recht krijgen hangt af van mensen. In de eerste plaats is dit het initiatief van de schadelijder. Hij moet het recht opeisen, vaak en zeker nuttig met bijstand door een advocaat, het recht wordt dan bekomen van de schadeverwekker, diens verzekering of desnoods na procedure verleend door de rechter of een arbiter.
Verzekeringsmaatschappijen maken te vaak zo niet zeer zeer vaak (quod plerumque fit) misbruik van een onvoldoend geïnformeerd slachtoffer. Ze overdonderen, zetten op dwaalspoor, vertellen vaak onzin en willen kost wat kost vermijden dat de schadelijder beroep doet op een advocaat, met de verkeerde boodschap dat de betrokkene dan "veel geld" en, veel tijd zal kwijt zijn. Zij goochelen met cheques die ze onmiddellijk willen uitschrijven, maar betalen te vaak slechts een fractie uit van hetgeen waar een slachtoffer recht op heeft.
Er komen bij de schaderegeling verschillende partijen tussen met tegengestelde belangen. De verzekeraar minimaliseert de schade, ontmoedigt de verzekerde om tot procedure over te gaan, overdondert en intimideert. De rechter kan slechts overtuigd worden op basis van wettelijke of contractuele argumenten die correct worden aangebracht en eens er dient betaald te worden lijkt het ooit zo aantrekkelijke superveilige contract ineens een schelletje gatenkaas waarvan de gaten groter worden.
De tussenkomst van een advocaat bij de schaderegeling is derhalve een meer dan nuttige tussenkomst indien men als schadelijder, het recht op integrale schadevergoeding wenst te bekomen. De kostprijs van de advocaat zal in de regel slechts een deeltje zijn van hetgeen de benadeelde of verzekerde bij de afhandeling van de schade meer zal bekomen door de tussenkomst van de advocaat. De tussenkomst van de advocaat gebeurt liefst zo vlug mogelijk na de schade, zodat de cliënt advies bekomt over de noodzakelijk te verzamelen stukken en aandachtspunten en niet wordt afgeblaft en ontmoedigd door de verzekeringsmaatschappijen. De schadeinspecteurs van de verzekeringen worden getraind om met alle mogelijke middelen op de cliënt in te praten waardoor deze (maar al te vaak) een belachelijk laag voorstel aanvaardt.
Te vaak wordt gedacht dat de tussenkomst van de advocaat gepaard gaat met een procedure. Een betere advocaat wendt zijn expertise aan om minnelijk een dossier af te handelen op een zo kort mogelijke termijn. De advocaat staat de cliënt bij in de onderhandelingen, bemiddelt en kan zelfs als arbiter optreden. Is een minnelijke regeling niet mogelijk dan is de advocaat de persoon die de beste bijstand kan leveren in de procedure.
Een advocaat kan ook bijstand verlenen aan personen die geconfronteerd worden met al te hoge schade-eisen om deze tot aanvaardbare proporties te brengen.