Padel in de buurt van een woningen kan het leven tot een hel maken met voortdurende geluidshinder van de vroege ochtend tot de late avond.
Buren worden niet alleen gestoord in hun rust, maar worden uitgeput door het voortdurend lawaai van de ballen afgewisseld met gevloek en vreugdekreten. Het voortdurende lawaai maakt de buren gek, waardoor ze hun woningen ontvluchten.
Padel moet een plaats kunnen krijgen in het recreatielandschap, maar door de bijzondere lawaaierigheid van de sport ligt deze plaats niet in woonomgevingen.
Het geluid van padel is harder dan bij tennis met meer slagen per minuut. Aangezien bestaande tennisvelden werden omgevormd tot padelterreinen staan tot zes keer meer spelers op dezelfde oppervlakte (bij tennis meestal 2, bij padel 12 indien er 3 velden werden aangelegd) op dezelfde oppervlakte. Bovendien is de ondergrond bij padel luider dan bij tennis en worden de glazen muren mee gebruikt in het spel en versterken ze het geluid in bepaalde richtingen (bron: vinçotte)
Normale lusten en lasten van het nabuurschap vergen enige tolerantie voor spelende kinderen een kraaiende haan, een voetbal die tegen een metalen poort kan vliegen, een feestje in de tuin van de buren op zaterdagnamiddag, kinderen die spelen op een trampoline.
De normale hinder wordt evenwel overschreden wanneer dag in dag uit, van in de vroege ochtend tot de vroege avond het monotone geklop en gebonk van de ballen te horen valt op een voortdurende en zelfs commercieel geëxploiteerde wijze.
Voortdurende geluidsoverlast schaadt niet alleen de gezondheid, niet in het minst door een voortdurende stress en een gebrek aan rust (waardoor een hele reeks ziektebeelden kunnen ontstaan) maar neemt ook levensvreugde en mogelijkheid tot concentratie weg. Dit laatste heeft een invloed op het geluk, de studieresultaten van de kinderen de ergonomie van de vaak thuiswerkende ouders, de kwaliteit van de relaties kortom de levenskwaliteit.
Wanneer zou gewezen worden op de normale genotsrechten van de eigenaars van de padelterreinen, dan geldt het genot van de eigendom en het recht op rust en recreatie evenzeer voor de aanpalende eigenaars. Gelukkig kan deze verontrusting beantwoord worden door het recht.
Vooralsnog kunnen de geluidsnomen geen soelaas brengen.
De geluidsnormen in VLAREM II slaan immers slechts op ingedeelde inrichtingen en activiteiten.
Wat de niet-ingedeelde inrichtingen, opgenomen in deel 6 van VLAREM II, zijn er slechts geluidsbepalingen voor niet-ingedeelde muziekactiviteiten (elektronisch versterkte muziek) vastgelegd (artikel 6.7.1 e.v. VLAREM II). Deze bepaling is niet van toepassing zijn op lawaai afkomstig van een sportactiviteit.
Welke aanpak helpt wel?
- Nazicht of er een gemeentelijk reglement bestaat omtrent geluidsoverlast in een plaatselijk politiereglement.
In geval van overtreding kan niet alleen een gemeentelijke administratieve boete (GAS-boetes) worden opgelegd maar kan ook een vordering worden ingesteld op grond van foutaansprakelijkheid gesteund op een schending van het plaatselijk reglement.
- Vaststelling door een deskundige die de geluidsoverlast vaststelt in een eenzijdig technisch verslag.
Op basis van dit verslag gesteund vooralsnog op eenzijdige vaststellingen (tenzij de padelexploitant) bereid is deel te nemen aan de vaststellingen en er dus tegensprekelijke vaststellingen kunnen gedaan) kan de rechtbank een deskundige aanstellen, waarna een vordering ten gronde kan ingesteld.
- Een vordering in schadevergoeding/stopzetting/begeleidende maatregelen gesteund op foutaansprakelijkheid dan wel op basis van overmatige hinder 3.101 NBW.
De “schadevergoeding” of compenserende maatregel kan onder meer bestaan in de sluiting van de inrichting, dan wel de verplichting om de exploitatie te beperken tot normale exploitatieuren (met verbod voor een bepaald uur in de ochtend en na een bepaald uur ’s avonds en in het weekend/zon en feestdagen). Zij kan ook bestaan in de verplichting tot het nemen van bepaalde geluidswerende maatregelen en dus het plaatsen van geluidsschermen door de exploitant.
- Verzoeningszitting voor de Vrederechter dan wel onderhandelingen met de padelexploitant.
Dit vergt een medewerking van de partij die de exploitatie is gestart en deze is niet steeds aanwezig. Hierbij dient overwogen dat padel een zeer winstgevende exploitatie is waarbij de winsten bepaald worden door een voortdurende bezetting van het veld en er dus vaak weinig tot geen bereidheid bestaat om de exploitatie te stoppen of te beperken tot loutere dagactiviteit.
- Er kan nagezien of de inrichting geen schending uitmaakt van de stedenbouwkundige regeling. Ook de herinrichting van bestaande recreatievelden is vergunningsplichtig, tenzij er een beroep zou kunnen gedaan op het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening legt een vergunningsplicht op voor de aanleg van padelterreinen, de bijbehorende constructies (zoals de metalen kooi en de glazen wanden) en parking.
Een vrijstelling van omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is niet nodig voor de loutere herinrichting van sportterreinen en terreinen voor recreatie, op voorwaarde dat er geen gebouwen opgericht worden en mits de herinrichting eigen is aan de functie van het terrein.
Deze vrijstelling geldt slechts mits voldaan is aan de volgende voorwaarden :
- de terreinen, gebouwen, constructies en verhardingen zijn reeds hoofdzakelijk vergund of vergund geacht;
- het aldus reeds voorafgaand vergunde terrein wordt niet uitgebreid en de bestaande bufferzones blijven gerespecteerd;
- de exploitatie houdt geen vergunningsplichtige functiewijziging in;
- de terreinen werden niet aangelegd na het slopen of verwijderen van gebouwen;
- de terreinen zijn niet gesitueerd in ruimtelijk kwetsbaar gebied, met uitzondering van parkgebied;
- de terreinen werden niet aangelegd na een ontbossing, een aanmerkelijke reliëfwijziging of een wijziging van waterlichamen;.
- de aanleg van de terreinen is niet strijdig zijn met stedenbouwkundige verordeningen, bijzondere plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen of verkavelingen, noch met uitdrukkelijke gestelde voorwaarden.