Internetgidsen, faxgidsen, telefoongidsen, websitegidsen en andere listings, zijn de laatste jaren een ware plaag aan het worden voor handelaars. Voelt u zich ook een slachtoffer van oplichting?
U kant wellicht het scenario. U ontvangt een formulier waarbij u verzocht wordt uw adresgegevens, e-mailadres, website, telefonnummer na te zien en eventueel te verbeteren met oog op correcte opname in één of andere gids. Als goede bedrijfsleider meent u dat u hierbij alle belang heeft, teneinde te verhinderen dat uw gegevens verkeerd verspreid worden. Maar zonder te beseffen waarvoor u zich engageert plaatst u uw handtekening op een formulier dat er op het eerste zicht vrijblijvend uitziet om later te beseffen dat u zich vaak voor jaren in kleine of verborgen lettertjes geëngageerd heeft om buitensporige bedragen te betalen die in totale wanverhouding staan met de kosten van opname in de gidsen, die overigens in de praktijk een zeer twijfelachtige commerciële waarde hebben.
Korte tijd nadien krijgt u de verrassing: een fenomenale factuur voor de opname van uw gegevens in de zogeheten gids. U voelt zich terecht opgelicht.
Zelfs na schriftelijke betwistingen, blijft het aanmaningen regenen of wordt u geconfronteerd met incassokantoren.
Hoe gaat u te werk wanneer u van deze praktijken het slachtoffer bent?
Tip 1: betaal nooit.
Tip 2: ga nooit in op een minnelijke schikking uitgaande van deze bedrijven waarbij ze bv. voorstellen om slechts voor 1 jaar te betalen.
Tip 3: betwist de factuur onmiddellijk middels een aangetekend schrijven.
Tip 4: signaleer de feiten onmiddellijk aan de FOD economie, dienst controle en bemiddeling,
Tip 5: Leg klacht neer bij de politie, vraag een kopie van het proces-verbaal en leg nadien een verklaring van benadeling af bij het parket (of laat dit neerleggen door uw advocaat), zodat u op de hoogte blijft van de zaak.
Tip 6: Indien u gedagvaard wordt in betaling, raadpleeg dan onmiddellijk een advocaat tot betwisting van de zaak en geef de opdracht een tegeneis in te stellen.
Tip 7: Indien u nog verder wilt gaan en ook uw collega's en uzelf wilt beschermen tegen verdere verontrusting in die zin, kan u een vordering tot staking door uw advocaat laten instellen tegen dergelijke praktijken.
Tip 8: Indien u toch reeds betaald heeft, leg dan klacht neer met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechterNorth Gate III, Koning Albert II laan 16 te 1000 Brussel
Art. VI.106, 2o WER, zoals ingevoegd bij art. 3 van de voormelde wet van 21 december 2013 met ingang van 31 mei 2014, bepaalt dat, onverminderd andere wettelijke of reglementaire bepalingen, elke reclame van een onderneming verboden is die essentiële informatie over de gevolgen van het door de bestemmeling gegeven antwoord verborgen houdt of op weinig duidelijke wijze weergeeft, of die de eigenlijke commerciële bedoeling, wanneer die niet blijkt uit de context, verborgen houdt of op weinig duidelijke wijze weergeeft.
Hoewel uit de wetsgeschiedenis van deze bepalingen en in het bijzonder van de voormelde wet van 5 juni 2007 kan worden afgeleid dat de wetgever met deze bepaling o.m. het ronselen van reclame voor frauduleuze internetgidsen wilde aanpakken, volgt zowel uit de tekst van deze bepalingen als uit hun wetsgeschiedenis niettemin dat het toepassingsgebied ervan niet is beperkt tot dergelijke praktijken.