Begrip ‘betrokkenheid van het voertuig’
Artikel 29bis, § 1, lid 1 WAM-wet luidt als volgt: “Bij een verkeersongeval waarbij één of meer motorrijtuigen betrokken zijn (...) wordt met uitzondering van de stoffelijke schade en de schade geleden door de bestuurder van elk van de betrokken motorrijtuigen, alle schade geleden door de slachtoffers en hun rechthebbenden en voortvloeiend uit lichamelijke letsels of het overlijden (...) vergoed door de verzekeraars die de aansprakelijkheid van de eigenaar, de bestuurder of de houder van de motorrijtuigen (...) dekken”.
Het was de bedoeling van de wetgever om het begrip betrokken voertuig zo ruim mogelijk te interpreteren opdat het zijn doel, de bescherming van de zwakke weggebruiker, niet zou missen. het is niet noodzakelijk dat het motorrijtuig in beweging is op het ogenblik van het ongeval en evenmin is enig contact van het motorrijtuig met het slachtoffer vereist (Parl.St. Senaat 1993-94, nr. 980/3).
Een motorrijtuig is betrokken in de zin van artikel 29bis WAM-wet indien zijn aanwezigheid enig verband houdt met de totstandkoming van het verkeersongeval.
Voor de betrokkenheid van het motorrijtuig is niet vereist dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de aanwezigheid van het voertuig en het ongeval. Anderzijds volstaat de loutere aanwezigheid van een voertuig op het ogenblik van een verkeersongeval niet om te besluiten dat het voertuig bij het verkeersongeval is bekruispunt trokken (Cass. 9 januari 2006, VAV 2006/5, 630 met noot E. Brewaeys en RABG 2006, 1422 met noot K. Devolder).
Om een antwoord te geven op de vraag in hoeverre een geparkeerd voertuig een betrokken voertuig is dient onderzocht of of de aanwezigheid van een geparkeerd voertuig enig verband houdt met (m.a.w. een rol heeft gespeeld bij) de totstandkoming van het verkeersongeval.
Een ongeval dat zich niet voordoet tijdens het uitstappen uit een reglementair geparkeerde wagen en dus plaats vindt plaats zonder dat geparkeerd voertuig een betrokken voertuig is.
Een voertuig dat geen enkele, ook geen passieve rol heeft in het ongevalsgebeuren is geen betrokken voertuig. Dit is onder meer het geval wanneer:
- de wagen was niet in beweging op het ogenblik van het ongeval;
- de wagen was reglementair geparkeerd;
- de opstelling van de wagen dusdanig was dat hij noch het zicht van het slachtoffer noch dat van het aanrijdend voertuig ontnam;
- het ongeval deed zich niet voor tijdens of onmiddellijk na het uitstappen;
- de persoon zich op het ogenblik van de aanrijding van de wagen verwijderd had
- er bij de letsels geen aanraking geweest is met het voertuig
Er is geen betrokken voertuig wanneer de omstandigheden van het ongeval aantonen dat het ongeval zich op dezelfde wijze zou hebben voorgedaan in afwezigheid van het voertuig.