De koper van een elektrische fiets die problemen meedeelt binnen zes maanden na levering bewijst de niet conformiteit door correspondentie tussen de partijen waaruit blijkt dat de verkoper beloofde vóór de aankoop, dat de fiets ondersteuning zou geven tot 45 km/u, terwijl nadien blijkt dat dit niet meer het geval is. De fiets voldoet aldus niet aan de vereisten van art. 1649ter, § 1, 1° en 4° BW en is daardoor niet conform.
De regeling inzake consumentenkoop geeft voorrang aan kosteloze herstelling of vervanging vóór ontbinding (art. 1649quinquies BW). De rechtbank volgt eiser evenwel in zoverre hij vraagt dat hij in deze concrete zaak ontbinding kan vorderen op grond van art. 1649quinquies, § 3 BW:
– de fiets werd reeds verschillende malen binnengebracht bij verweerster, zonder oplossing;
– verweerster weigerde op 19 november 2015 medewerking aan een minnelijke expertise;
– verweerster ontkent ten onrechte dat het vastgestelde probleem inzake mindere ondersteuning een gebrek aan conformiteit vormt.
Aangezien volgens verweerster de batterij van de fiets geen gebrek vertoont, kan zelfs gevreesd worden dat de vastgestelde niet-conformiteit niet voor herstelling vatbaar is.
Bijgevolg is eiser gerechtigd op terugbetaling van de koopprijs.