Het preventiebeleid o.m. inzake risicoanalyse, vorming, informatieverstrekking e.d.m., behoort tot de bevoegdheid en/of verantwoordelijkheid van de werkgever .
20. Hiertoe kan onder meer verwezen naar de bepalingen van de CAO van 8 mei 2000 tot organisatie van een gemeenschappelijke (interne) dient voor preventie en bescherming op het werk aan de haven van Gent:
a) Deze gemeenschappelijke dienst wordt voor de havenarbeiders van het algemeen contingent aan de haven van Gent beschouwd als een interne preventiedienst (zie art. 2 van deze CAO) en staat in voor alle taken die wettelijk aan de interne preventiedienst werden toebedeeld, in casu het verlenen van bijstand aan havenwerkgevers, werknemers en hiërarchische lijn (zie art. 6 van deze CAO).
b) De eerste beklaagde verliest uit het oog dat in de CAO zelf uitdrukkelijk wordt bepaald: «De uitvoering van het beleid en het nemen van beleidsbeslissingen blijft, zoals wettelijk voorzien, de verantwoordelijkheid van de werkgevers en de hiërarchische lijn» (idem – eigen cursivering van het hof).
c) Deze laatste zinsnede is bij de beoordeling in deze zaak van determinerend belang: het staat vast dat elke havenwerkgever binnen de eigen organisatiestructuur een verantwoordelijke moet aanduiden die de nodige initiatieven kan nemen tot het ontwikkelen en uitwerken, alsmede in stand houden van een veiligheidsbeleid. Deze verantwoordelijke moet daartoe bekleed worden met de nodige machten en bevoegdheden, alsmede de nodige middelen tot een degelijke uitvoering van zijn opdracht. Hij kan daartoe samenwerken met de gemeenschappelijke veiligheidsdienst en het gemeenschappelijk comité, die een ondersteunende, bijstandsverlenende en adviserende rol kunnen vervullen. Elke werkgever blijft verantwoordelijkheid voor de invulling van het beleid binnen de eigen onderneming, en dit voor alle erkende havenarbeiders die in zijn of haar opdracht worden tewerkgesteld.
De werkgever draagt in eerste instantie de volle verantwoordelijkheid voor de uitbouw en instandhouding van een concreet en daadwerkelijk veiligheidsbeleid binnen de ondernemingen of bedrijven waar zij erkende havenarbeiders tewerkstelt. Een onderdeel van een dergelijk beleid vormt met name het uitwerken en ontwikkelen van een dynamisch risicobeheersingssysteem, met inbegrip van het opstellen van een risicoanalyse voor het lossen van ertsschepen in acht genomen de concrete risico‘s die bestaan op schepen die aanleggen .
Voor de uitwerking van een dergelijk beleid is samenwerking vereist met diverse andere actoren, en andere organen,
Maar het is in eerste plaats de werkgever die steeds vanaf het begin initiatief diende te ontwikkelen om de nodige preventieve maatregelen uit te werken en ervoor te zorgen (te beslissen) dat deze maatregelen ook daadwerkelijk en dagdagelijks op de werkvloer werden uitgevoerd. De gemeenschappelijke veiligheidsdienst kon door het beleid worden gevraagd ter zake advies te verstrekken, maar deze dienst diende initieel steeds de nodige praktische informatie te krijgen van de werkgevers omtrent de concrete omstandigheden waarin erkende havenarbeiders dienden te werken, teneinde een aangepast en degelijk advies te kunnen verstrekken. De werkgevers dienden in het raam van de beleidsvoering uiteindelijk ook te beslissen welke maatregelen dienden te worden getroffen om de daadwerkelijke naleving van de bevolen maatregelen te verzekeren op de werkvloer.