Fout geparkeerd is een verkeersterm en niet te verwarren met verkeerd geparkeerd een term die gebruikt wordt voor en door mensen die houden van hun eigen soort.
Deze bijdrage beperkt zich tot "fout geparkeerd".
Cass. 25 maart 1997, Pas. 1997, I, 405, met conclusie van advocaat-generaal De Riemaecker
Het Hof van Cassatie nam aan dat wanneer een bestuurder ongeoorloofd op een voor plaatselijk verkeer bestemde weg rijdt, de rechter kan beslissen dat de door die bestuurder geleden schade enkel te wijten is aan de staat van de weg, indien uit de overwegingen in de beslissing blijkt dat de schade zich op dezelfde wijze zou hebben voorgedaan ingeval de bestuurder op diezelfde plaats wettelijk geoorloofd had gereden.
Zie ook: J.F. Marot, noot onder Rb. Bergen 4 maart 2008, T.Pol. 2009, 35.
Naar analogie:
Wanneer een bestuurder rijdt op een weg waar hij normaal niet mag rijden, bv. een weg voorbehouden voor het plaatselijk verkeer, begaat hij een fout. Wanneer zich op deze weg een ongeval voordoet, impliceert dit echter niet zijn automatische aansprakelijkheid voor het ongeval.
De vraag rijst dan naar de causaliteit tussen het zich bevinden op een weg die alleen opengesteld was voor plaatselijk verkeer, terwijl degene die er zich bevond die weg eigenlijk niet mocht gebruiken. Die vraag moet worden beoordeeld en beantwoord in het licht van de (wel toepasselijke) leer van het rechtmatig alternatief (T. Vansweevelt en B. Weyts, Handboek Buitencontractueel Aansprakelijkheidsrecht, Antwerpen, Intersentia, 2009, nrs. 1239-1241): indien het schadegebeuren, aan de hand van dezelfde concrete feiten beoordeeld, zich ook zou hebben voorgedaan indien de betrokkene rechtmatig had gehandeld (m.a.w. wel een toegelaten, tot het plaatselijk verkeer behorend bestuurder was geweest), rijst de vraag naar de afwijzing van het causale verband tussen de fout en het ongeval.
De vraag die de rechter dient te stellen bij een ongeval waarbij een foutief geparkeerd voertuig betrokken is, is de volgende: "zou elke andere bestuurder, op dezelfde wijze door het ongeval getroffen geweest zijn, zodat de rechtbank daaruit besluit dat er geen oorzakelijk verband is tussen de overtreding van de bestuurder en het ongeval (vgl. Cass. 19 november 1987 ).
Voor de toepassing van deze leer kan naar analogie verwezen worden naar de leer op de aanrijding van onregelmatig geparkeerde voertuigen.