244, 14727

Duidelijkheid gevraagd bij diefstalverzekering omtrent raam op ‘kiep’

alternate text

Een aantal verzekeraars weigert een vergoeding te betalen na een diefstal als er een venster 'op kiep' is blijven staan. De Ombudsman van de Verzekeringen vraagt daarom dat de maatschappijen hier duidelijkheid over zouden geven in hun polissen.

Steeds meer mensen kiezen voor een diefstalverzekering als extra optie bij een brandverzekering. Indien de klant bestolen wordt, dan betaalt de verzekeraar een bedrag uit als compensatie voor de gestolen goederen en de ravage in de woning.

Deze diefstalverzekeringen zijn echter steeds vaker het onderwerp van controverse. Een raam op ‘kiep’ vormt hierbij dikwijls het twistpunt. Verzekeraars verschillen namelijk qua visie met betrekking tot draaikiepramen. “Als tijdens de inbraak een raam openstond op ‘kiep’, dan weigeren sommige verzekeraars categoriek om tussenbeide te komen”, stelt Hans Claes, adviseur van de ombudsman. Andere verzekeraars zijn dan weer inschikkelijker, zo blijkt. “Voor andere verzekeraars vormt een moeilijk te bereiken raam, bijvoorbeeld op de eerste verdieping, op kiepstand geen probleem”, aldus Claes.

Omwille van deze verschillen tussen verzekeraars, vraagt de ombudsman nu om meer “duidelijkheid en transparantie” met betrekking tot de condities van het contract.

Lees ook:

Andere tips over brandverzekeringen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.