Eddy Eerdekens

Het holder-de-bolder-beleid van de onbenullige GAS-boetes

Eddy Eerdekens Hoofdredacteur TV Limburg

Wie in Hasselt op de leuning van een bankje zat, of wie in Mechelen belletje-trek deed, werd eerst niet bestraft, dan weer wel (met een GAS-boete tot 350 euro) en straks misschien weer niet. Het holder-de-bolderbeleid van de onbenullige GAS-boetes.

Vooraleer het parlement de verstrenging van de wet op de GAS-boetes invoerde, vroeg de terzake bevoegde commissie Justitie onder voorzitterschap van Siegfried Bracke (N-VA) een advies aan Jan Nolf, justitiespecialist en columnist bij Knack.be. Op tafel lag onder meer de verhoging van de GAS-boetes van 250 naar 350 euro en de verlaging van de leeftijdsgrens voor GAS-boetes voor kinderen van 16 naar 14 jaar.

Jan Nolf stelde voor om een moratorium op GAS-boetes in te voeren en de hele wetgeving opnieuw te bekijken. ‘De wetgeving rond de GAS-boetes is een rechtstaat onwaardig,’ liet Nolf in die tijd optekenen.

Het parlement legde het advies naast zich neer en de verstrenging van de wet op de GAS-boetes werd in zeven haasten goedgekeurd, zowel in de kamer als in de senaat, ondanks massaal protest van 231 organisaties uit het middenveld. Holder-de-bolder. Zonder reflectie.

Voortaan staat het gemeentebesturen vrij om zelf gedefinieerde vormen van overlast (zoals bijvoorbeeld belletjetrek of sneeuwballen gooien) te bestraffen met een GAS-boete tot 350 euro, een bedrag waarvoor de gemiddelde Vlaming een week moet werken.

Nationale kopstukken van zowat alle Vlaamse partijen (behalve N-VA) verkondigden op televisie dat de verstrenging van de wet op de GAS-boetes voor hen absoluut niet nodig was. Ze zouden er in hun stad geen gebruik van maken, maar ze zouden de wet wel goedkeuren zodat andere burgemeesters er hun voordeel mee konden doen.

‘Uw wetsvoorstel,’ zei Eva Brems van Groen tijdens de plenaire zitting in de kamer, ‘zal Bart De Wever in Antwerpen in staat stellen om zijn conservatieve wereldbeeld in te voeren.’

Intussen kwamen wel steden als Mechelen (Open VLD-burgemeester Bart Somers) en Hasselt (SP.A-burgemeester Hilde Claes) in het nieuws met GAS-boetes die werden uitgeschreven voor de meest onbenullige vormen van overlast, zowel voor volwassenen als minderjarigen. Willekeur was daarbij een sleutelwoord.

Nauwelijks drie en een halve maand later kondigen zowel Mechelen als Hasselt een grondige hervorming van het reglement op de GAS-boetes aan. Doel: de absurde vormen van overlast schrappen uit de lijst.

Ware het niet beter geweest dat men deze oefening had gemaakt voor de goedkeuring van de wet? Had men niet beter eerst een goede wet gemaakt (of goede overlastlijsten) in plaats van de regels te veranderen tijdens het spel? Was dit nu niet precies wat Jan Nolf voorstelde in zijn advies aan de commissie Justitie?

Want als er één ding is dat de steden Hasselt en Mechelen bereiken met dit initiatief, dan is het wel dat ze de verwarring zo mogelijk nog groter maken. Eerst mag het wel, dan mag het niet, dan mag het weer wel. En dat allemaal in dezelfde gemeente met hetzelfde stadsbestuur in een tijdspanne van enkele maanden.

Om dit even heel concreet te maken, grijpen we terug naar het – hilarische maar jammer genoeg echt gebeurde – voorbeeld van de jongeren die in Mechelen een GAS-boete kregen voor het eten van een broodje in de portiek van een kerk. Eerst konden jongeren in die omgeving op hun gemak een broodje eten, dan mocht het niet, nu mag het weer wel. Alleen wie het op het verkeerde moment deed, werd ervoor gestraft. Heeft een rechtszoekende dan geen enkel recht op continuïteit of rechtszekerheid?

En dan nog dit: zullen de steden Hasselt en Mechelen, na het schrappen van een aantal vormen van overlast, ook iedereen gaan terugbetalen die de afgelopen weken en maanden wel een boete kregen voor die zogezegde feiten? Je kan toch niet anders dan toegeven dat die pechvogels ronduit onrechtvaardig behandeld zijn?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content